Leta i den här bloggen

måndag 5 juli 2010

Pedagogisk ledarksap. Vecka 1

Insändningsuppgift 1.


 

Min arbetsordning inför att göra en middag med mina vänner på lördag.


 

För att sätta ett mål med kvällen måste jag förstå vad dom som är tänkt ska få inbjudan till middagen har för förväntningar på kvällen. Vad som ska ätas, hur det ska ätas och om det ska vara någonting mer än en middag. Mitt mål med kvällen skulle vara att äta god mat till trevligt sällskap som kanske övergår till att se en film efteråt. Målet blir även att äta tacos.


 

Planering av kvällen skulle gå till genom att jag börjar med att undersöka vad gästerna vill ha, vad som ska göras och hur det ska göras. Vill dem se en film eller kanske spela ett sällskapspel efter maten? En annan sak som ska planeras är kostnaden för maten. I detta fall har jag för enkelhetens skull i skrivande valt att jag står för maten. Eftersom det är mina vänner vet jag även att en av dom är vegetarian och en annan är mjölkallergiker. Detta i åtanke funkar Tacos alldeles utmärkt med tanke på att folk kan undvika det dom är allergisk mot.


 

Kvällen är planerad att starta 19 och sätter därför igång med förarbetet vid 18. För att maten ska vara klar vid 19. När mina vänner börjar komma slår dom sig ner runt matbordet och börjar samtala om veckans händelser. Efter alla har blivit mätta och nöjda hjälps vi åt att plocka bort från bordet för att starta filmen så snart som möjligt.


 

Under bortplockningen av middagen pratar vi om någonting inte smakade som det skulle och säger även att det var synd att inte Mia kunde komma. Efter vi sett filmen samtalas det lite om vad den egentligen handlade om och ifall det var någon som inte förstod den.


 

Det som är intressantast för mig när det gäller planering är nog detaljplaneringen. Jag tycker om att ge mig in i detaljerna och få allting precis rätt. En liten sak kan få stora effekter på ett event. Allra helst ser jag dock mig själv som delaktig i hela planeringsarbetet.


 


 

Vilka egenskaper som komplimenterar mig bäst är väldigt svårt att svara på. Men det skulle nog vara någon som är lite lugnare, då jag är ganska impulsiv av mig. Är även rätt strategisk och organisatorisk. Dock så saknar jag lite på ordnings biten. Så en sådan egenskap skulle nog även komplimentera mig.


 

Formulera en önskan eller mål som du har enligt modellen SMART.

Jag har som mål att få arbeta som logistiker. Smart-modellen bygger på att målen ska vara Stimulerande, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta.


 

Att arbeta som logistiker är inte bara ett stimulerande jobb, det är även stimulerande att arbeta mot ett jobb man drömmer om att få. För att få mitt mål mätbart har jag lagt upp olika tidsplaner. Sommaren 2009 påbörjade jag en utbildning som produktionstekniker/logistiker och nu sommaren 2010 har jag genomgått halva utbildningen vilket gett mig en inblick i min framtida yrkesroll. Nästa sommar 2011 ska min utbildning vara avklarad och jag ska ha en anställning inom logistik.

Ge exempel på utvärderingar som du själv ombetts att fylla i och skriv en reflektion kring hur du har upplevt dem. Vad tror du om deras användbarhet och nytta?


 

Min högskoleutbildning består av många olika kurser där alla kurser har en specifik lärare. Efter varje kurs har vi dessutom haft en utvärdering där alla får en chans att reflektera över kursens innehåll och vad som kan förbättras. Man ges självklart även chansen att berätta vad som upplevdes som bäst med kursen.


 

Jag har tyvärr inget konkret exempel men generellt är jag väldigt mycket för utvärderingar. Med hjälp av en genomtänkt och genomarbetad utvärdering fås hjälp att ständigt förbättra både kursen och även lärarens sätt att tackla kursen. Efter min LIA(lärande i arbete) tid hade vi en muntlig utvärdering och även om det hjälper att samtala mycket om vad som varit bra och dåligt under en tid kommer sällan allting med på samma sätt som i skrift.


 

Vilka ledaregenskaper tror du kommer att vara viktiga och betydelsefulla i framtiden.


 

Jag tror att viljan att samtala och engagera sig i sina medarbetare kommer att spela en stor roll i framtidens ledare. Framtidens ledare kan inte vara fast i bagateller utan jag tror även förmågan att behandla varje situation unik. Dock blir det väldigt svårt att ingen ska känna sig sämre behandlad när man försöker se det till vem som gör vad istället för vad som gjordes. Framtidens ledare bör även uppmuntra den naturliga ledaren. Om en person trivs i ledarposition skall det uppmuntras, främst för att en person som trivs i sin situation gör han eller hon alltid bäst ifrån sig.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar